Ćime se razlikuje patnja od sentimentalnosti?

Arhimandrit Rafail (Karelin)
TAJNA SPASENjA

Ćime se razlikuje patnja od sentimentalnosti?

Patnja je zasnovana na ljubavi prema covjeku -ljubav cini drugoga jedinstvenim sa sobom, kao sa svojim drugim “ja”. Sentimentalnost se pak zasniva na ljubavi covjeka prema samom sebi; sentimentalnog covjeka ne zaloste tudje patnje, vec licno iskvareno raspolozenje; ona tezi ne da potiskuje patnju u miru, vec da ukloni slike patnjom i polja svoga vidokruga.

Umjetnost i knjizevnost navikavaju covjekovu dusu na podrazavanje i pa emocionalnu ukljucenost u situaciju, Covjek, navikavajuci se da prezivljava dusevno stanje licnosti iz pozorisnih komada, tv serija, romana, na kraju pocinje sam da “igra zivot” kao glumac na sceni. Umjetnost razvija visoku plasticnost psihe, koja cesto dolazi do patologije i emocionalnog pripisivanja lika koji se zamislja u svijesti. Ljubav navija za drugoga; njoj je bolno zato sto je bolno covjeku. Sentimentalnost navija za sebe; njoj je bolno zato sto se negativni lik patnje uvukao u svijest i izazvao negativne ambicije.

Ljubav je zasnovana na zelji da drugi ljudi zive u blagostanju. Sentimentalnost na zelji za vlastitim dusevnim komforom; patnje drugih ona prihvata kao neprijatni nesklad u svom dusevnom miru. Sentimentalan covjek ne moze voljeti, on se moze zaljubljivati, stvarati sebi idole, sluziti im i tim idolima ispuniti svoju dusu.

Suprotna strana sentimetalnosti jeste okrutnost. Ona sto je van granica neposrednih osecanja, sentimentalnom covjeku je tudje i nebitno. U bajci Egzeperija “Mali princ” autor se istrcava: ako se ugasi moja zvijezdica, sta ce mi citava vaseljena”, drugim rijecima, zvjezdica u koju sam ja zaljubljen draza mi je od citave planete.

Sentimentalan covjek je spreman plakati kad vidi bolesnog psa i istovremeno ostati gluh i ravnodusan kad pate milioni ljudi, samo da on ne vidi njihove patnje. Sentimentalnost nije ljubav, vec bolesna osjecajnost, to je hronicna prigusena histerija, koja zamjenjuje ljubav; sentimentalizam je stvarno liberalizam sa njihovom luciferovskom savrsenoscu. Vec u proslom vijeku jedan pisac je rekao da nema ljuce zvijeri od liberala[1]. Mi bismo dodali: od svih zvijeri krokodil najvise lici na liberala koji, prozdiruci svoju zrtvu, gorko place.


NAPOMENE:

1. M. Saltikov – Scedrin

Published in: on Listopad 24, 2008 at 4:21 pm  Komentari isključeni za Ćime se razlikuje patnja od sentimentalnosti?  
Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
